۸ مهر ۱۳۹۹

آتش‌سوزی اردوگاه موریا با ۱۳ هزار پناهجو


 


موریا بزرگترین اردوگاه پناهجویی یونان بود که روز نهم سپتامبر 2020 در آتش سوخت و تقریبا به طور کامل از بین رفت.

مقام‌های رسمی یونان گفته‌اند که اکثر ۱۳ هزار پناهجویی که در این کمپ مستقر بودند، موقتا در چادر یا کشتی‌های نزدیک یک بندر‌ اسکان داده می‌شوند.اتحادیه اروپا وعده داده ۴۰۰ تن از کودکان و نوجوانان را به داخل شهرهای یونان منتقل کند.

وزیر مهاجرت یونان گفت امیدواریم تا نیمه شب یا ساعات ابتدایی صبح، بیشتر مردم یک چادر جایگزین دریافت کنند. او اضافه کرد افراد و خانواده‌های آسیب‌پذیر، به شهر بندری میتیلین منتقل می‌شوند و آنجا می‌توانند در کشتی‌های ویژه‌ای که تهیه شده بخوابند.این مقام ارشد یونان گفته این آتش‌سوزی کشته یا زخمی نداشت و برخی از پناهجویان در حال بازگشت به مناطق امنی هستند که در اطراف کمپ موریا در نظر گرفته شده است.

در اردوگاه پناهجویی موریا، ۱۳ هزار نفر ساکن بودند. این اردوگاه اما برای اسکان تنها ۳ هزار نفر تدارک دیده شده بود. گفته می‌شود ۷۰ درصد ساکنان این اردوگاه شهروندان افغان هستند. برخی از پناهجویان نیز ایرانی بودند.

بنابر گزارش‌ها، پس از حادثه پلیس و مردم محلی مانع ورود پناهجویان فراری از آتش به دهکده‌ها و شهرها شدند و در نتیجه بسیاری از مهاجرانی که از آتش گریخته بودند، به ناچار در راه‌ها و مزارع خوابیدند.

بعد از این حادثه نخست وزیر یونان، افرادی که "آشوبگر" خواند را عامل آتش‌سوزی معرفی کرد و گفت این افراد به گرفتن آزمایش کرونا معترض بودند.

در ماه آوریل، دیده بان حقوق بشر هشدار داده بود که مقامات یونانی درخصوص "ازدحام شدید" در این اردوگاه اقدامات کافی انجام نداده‌اند و آمادگی کافی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وجود ندارد.

درحال حاضر وضعیت بسیار دشواری است چون برخی از پناهجویان کرونا دارند 

 


.

 

سال ۱۳۶۰

 در آخرین روزهای گرم تیرماه سال ۱۳۶۰ بوده که صدای نوزادی که در قنداق سفید پیچیده شده بود سکوت سالن بیمارستان سینا را شکست و افرادی که در انت...