۳ شهریور ۱۳۹۹

بهداد اسفهبد: اطلاعات سپاه در ازای همکاری در خارج از کشور دست از سرم برداشت


بهداد اسفهبد، مهندس نرم‌افزار و متخصص حرف و متن دیجیتال که به تازگی از بازداشت کوتاه مدت خود در ایران خبر داده می‌گوید با اینکه برای اطلاعات سپاه محرز شد که من "فعالیت سیاسی و مخفی‌کاری نمی‌کنم" از من خواستند در ازای آزادیم، درباره دوستانم که از فعالان خارج از کشور هستند به آنها خبر بدهم.

او دیروز در یادداشتی ماجرای بازداشتش در ایران را فاش کرد.

آقای اسفهبد، شهروند ایرانی-کانادایی، سابقه کار در فیسبوک و گوگل را دارد و بیشتر برای طراحی برنامه "حرف‌باز" شناخته می‌شود.

آقای اسفهبد به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "برای تعطیلات کریسمس از آمریکا به پرتغال رفتم و هفتم ژانویه از مسیر استانبول وارد ایران شدم، همان شب حمله سپاه به پایگاه‌های آمریکا اتفاق افتاد و صبح هواپیمای اوکراینی را زدند."


Behdad Esfahbod

"برای دیدار خانواده و چهلم درگذشت پدربزرگم به ساری زادگاهم رفتم. از آنجا که برمی‌گشتیم در اینستاگرام عکس گذاشتم و این گروه در اطلاعات سپاه ظاهرا من را دنبال می‌کردند و به دلیل روابطم با فعالان خارج کشور من را نشان کرده بودند و متوجه شدند من در داخل کشور هستم و دو روزی دنبال من بودند."

"یک بار که با شماره مستقیم تماس تلفنی گرفتم از برنامه‌ام مطلع شدند و در خیابان چهار نفر مرا صدا کردند و حکمی را به من نشان دادند. چیزی که از آن حکم یادم هست اطلاعات سپاه بود و جرائمی مثل اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با گروه‌های معاند."

سال ۱۳۶۰

 در آخرین روزهای گرم تیرماه سال ۱۳۶۰ بوده که صدای نوزادی که در قنداق سفید پیچیده شده بود سکوت سالن بیمارستان سینا را شکست و افرادی که در انت...